woensdag 12 december 2012

Wat doe ik aan vandaag???

We zijn al flink in het najaar, de winter heeft zich al laten zien en laten voelen. De dagen zijn korter en al bijna zijn we vergeten hoe heerlijk het toch is om op die lange zomeravonden een stukje te rennen. Als 's morgens je wekker gaat denk je dat het nog midden in de nacht is en als je net op dreef bent wordt het al weer donker.....

Kledingkeuze
In deze tijd van het jaar vind ik het altijd erg moeilijk om een goede kledingkeuze te maken als ik ga rennen. Dus voordat ik kan gaan komt het volgende voorbij. Welke temperatuur is het? Kies ik een thermo? En zo ja, het hemdje, de korte mouw of de lange mouw? Wat doe ik er overheen? De longsleeve (als het het hemdje is of de korte mouw)? Een korte mouw shirt (kan voor alle thermo's)? En dan met armsleeves? Of een dikker shirt als laatste laag of toch liever het regen/wind jack? En dan nog verder....een kort rokje met compressiekousen helaas steeds minder nu wordt aan de frisse kant, dus dan de capri? Of toch liever de lange sterrenbroek? Of al m'n dikke winterbroek? Nee.... die laatste echt niet....heb ik het te warm in moet het echt heel erg koud voor zijn.

Te warm
Ik maak het mezelf dus lekker lastig om de juiste keuze te maken en die outfit te kiezen waarin ik helemaal lekker kan rennen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me steeds beter af gaat, waarschijnlijk begin ik het nu toch een beetje te leren na al die jaren. Hoe vaak het me niet is overkomen dat ik het na 10 minuten al enorm warm had. Een week of wat geleden nog. Natuurlijk was het duidelijk aangegeven op het weerbericht dat het ineens een warme, kleffe zaterdag zou zijn. Echter, toen ik mijn arm uit het raam stak (vast een hele goeie manier om te meten) vond ik het fris aanvoelen. Dus ik op pad in ultra dun thermoshirtje, t-shirt en armsleeves, wel nog in kort rokje met compressiekousen. Na nog geen 2 km kreeg ik het al benauwd. Meteen had ik het goede plan bedacht om wat uit te doen en te "verstoppen". Ik zou toch het laatste stuk dezelfde weg terugkomen. Dus als eerste onder de bosjes m'n armsleeves en een stukje verder m'n ultra dunne thermoshirtje. Het voelde meteen stukken beter en uiteindelijk heb ik heerlijk gelopen. Op de terugweg m'n "verstopte" spullen weer opgepikt en voldaan door naar huis. 

Zoals gezegd gaat het de laatste tijd echt beter en maak ik vaker de juiste keuze. Hoewel ik me ook gek kan laten maken door mensen om me heen. Als ik bijvoorbeeld meedoe aan een loop en er wordt geadviseerd dat je een jasje aan moet doen vanwege de koude wind, ben ik zeker geneigd om daar aan mee te doen, sterker nog, ik doe het gewoon. En het was prettig, het jasje, zeker bij de start. Maar toen ik een kilometer of 4 had gelopen vond ik het allemaal wel meevallen met die koude wind. Ik had het weer te warm dus uit dat jasje. De lagen eronder waren prima. Op zich dus goed aangekleed alleen dat jasje was nou weer jammer. Zeker omdat ik 'm niet kon afgeven onderweg want ik had geen bekenden langs de route dus ik moest 'm ombinden, heel irritant maar het was niet anders. Hoewel ik niet van de heupbanden/tasjes etc. ben is het misschien toch eens handig om het heuptasje Fleetfoot van Workplay te proberen. Uiteraard schrijf ik er dan een blog over. 

Goed zicht
Met mutsen, neckgators en hoofdbanden kan ik wel goed overweg. Mutsen vind ik super cool maar echt vaak draag ik ze niet dankzij mijn natuurlijke "muts" (m'n dikke haar). Hoofdbandjes (de bondibands en de glitterbandjes) draag ik maar wat graag. De glitterbandjes eigenlijk het meest, ik vind het vreselijk om haren voor of in m'n ogen te hebben. Heb graag goed zicht want je ziet buiten toch de meest fantastische dingen ;-) ? De bondis als het weer frisser wordt, die kunnen ook lekker over je oren als het moet en zien er gezellig uit. En de neckgators zijn bij echte kou echt geweldig. Ik heb een hekel aan een "open hals" als het wat kouder, de neckgator is dan een ideale accessoire en je nek blijft lekker warm. Als je het echt nodig vind kun je 'm zelfs over je mond en neus dragen.

Hoewel het dus steeds beter gaat denk ik toch dat ik dit altijd lastig blijf vinden. Heb je tips? Ik hoor ze graag....... Genoeg geMUTST nu! 


Happy Running!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten